LOGOPEDYCZNIE O RODZINIE

Dzień dobry! Jestem ciekawa, czy nasze Przedszkolaki same odgadną, co będzie tematem dzisiejszych zajęć 😉

ZAGADKA: Kto pogłaszcze i przytuli, łzy ukoi, baśń opowie,
I kto kocha nas nad życie? No, kochani, kto odpowie? (mama)

Oczywiście, że to mama! Ze względu na obchodzone niedawno Święto Mamy, dzisiejsze ćwiczenia logopedyczne będą związane właśnie z mamusiami, ale też z całą rodziną. Na początek, by rozruszać nasze buzie wysłuchajcie opowiadania pt. „Rodzina Pana języczka w Wesołym Miasteczku”.

W niedzielne popołudnie rodzina pana Języczka wybrała się do Wesołego Miasteczka. Pogoda była piękna, na niebie świeciło słońce ( dzieci unoszą język do górnej wargi), a ziemia pokryta była zieloną trawą ( wysuwamy język na dolną wargę). Wesołe Miasteczko było niedaleko, więc rodzina pana Języczka poszła pieszo ( buzia otwarta, język dotyka górnej i dolnej wargi). W kasie, przy bramie kupili bilety (wysuwamy i chowamy język). Najpierw postanowili pojeździć na karuzeli ( kręcimy językiem dookoła, buzia otwarta). Tacie zakręciło się trochę w głowie, więc chwilę odpoczął ( wysuwamy szeroki, luźny język na dolną wargę). Dzieci zauważyły wielkie, pompowane zjeżdżalnie ( pompujemy policzki), więc z piskiem zaczęły zjeżdżać w dół ( przesuwamy język po podniebieniu i wysuwamy na brodę), a rodzice łapali swoje pociechy i podrzucają do góry ( unosimy język z brody w kierunku nosa). Następnie skierowali się do kolejki, wsiedli do wagonika, a lokomotywa wypuściła parę – sz sz sz sz sz…..( naśladujemy głoskę sz). Wolno jechała po terenie Wesołego Miasteczka – czu czu czu czu .( naśladujemy głoskę cz). Rodzina Języczka obserwowała inne spacerujące rodziny (przesuwamy językiem po dolnych zębach, buzia otwarta), dzieciaki biegały po alejkach (przesuwamy językiem po górnych zębach), niektóre jeździły na rowerach („ rysujemy” językiem dwa koła), a w górze nad wszystkimi przeleciał samolot żżżżż….. (naśladujemy głoskę ż). Po przejażdżce dzieci pobiegły na huśtawki ( przesuwamy język od jednego kącika ust do drugiego). Następnie poszli do sali luster. Było tam bardzo zabawnie. W jednym lustrze pan Języczek był niski i gruby ( kładziemy szeroki język za dolnymi zębami), w drugim lustrze pani Języczkowa była wysoka i chuda ( wysuwamy z buzi wąski język i unosimy w górę). Wszyscy świetnie się bawili.
W końcu postanowili odpocząć. Pan Języczek otworzył butelkę z wodą mineralną, która z szumem wypłynęła z butelki sz sz sz (naśladujemy głoskę sz), a dzieci pana Języczka piły napoje przez słomkę ( układamy język w rurkę). Postanowili uczcić ten dzień wielkimi lodami ( naśladujemy lizanie lodów, wysuwając język z buzi i unosząc go do góry) i watą cukrową ( naśladujemy gryzienie, szeroko otwieramy buzię). Potem dzieciaki kupiły sobie wiatraczki i mocno w nie dmuchały ( dmuchamy – wdech nosem, długi wydech ustami). Byli już bardzo zmęczeni i postanowili wrócić do domu.
Właśnie nadjechał pan woźnica ze swoim zaprzęgiem, więc wrócili bryczką z dwoma konikami (naśladujemy kląskanie konika i parskanie wargami).
A teraz przed Wami zadanie, by rozpoznać, jak śmieją się poszczególni członkowie Rodziny. Przesyłam karty pracy do wydrukowania, choć nie jest to konieczne. Spróbujcie powiedzieć z pomocą kart, jak śmieje się mama, tata, dziecko, babcia, pies.

Może pora na rozruszanie rączek, a przy okazji poćwiczymy uwagę słuchową. Waszym zadaniem będzie zaklaskanie w dłonie za każdym razem, gdy usłyszycie w wierszyku słowo: MAMA.

„MAMA” Mam trzy latka, albo cztery, nie pamiętam sama.
Lecz wiem dobrze, że dziś święto, ma kochana mama.
Wstanę dzisiaj bardzo wcześnie, zanim mama wstanie.
Sprzątnę kuchnię, zetrę kurze, zrobię jej śniadanie.
Bo kto kocha swoją mamę, ten o tym pamięta,
by pomagać jej na co dzień, nie tylko od święta.
Potem złożę jej życzenia i na święto matki,
podaruję mojej mamie, kolorowe kwiatki.
Sama wstawię do wazonu maki i żonkile,
aby moja mama jeszcze, odpoczęła chwilę.

Przesyłam również kartę pracy „Kto co je i pije?”. Proszę o wydrukowanie i rozcięcie obrazków i podpisów. Rodzic czyta podpis, a dziecko dopasowuje go do odpowiedniej ilustracji.

Na sam koniec – rymowanka o „Paluszkowej rodzinie”. Rodzic pokazuje, co robią po kolei paluszki, dzieci naśladują.

To dziadek – ze mną majsterkuje
To babcia – lody mi kupuje
To tata – w piłkę ze mną gra
To mama – czyta mi do ucha
To ja – różnych bajek słucham.

Miłej zabawy! Logopeda