Temat dnia: „Rozżarzona kula”

Dzień dobry moi mili 🙂 Dziś przed nami kolejna porcja zabaw i ćwiczeń.

Wczoraj poznaliśmy kolejną literkę alfabetu. Pamiętajcie o powtórce i utrwalaniu liter już wcześniej poznanych. Dla przypomnienia podaję te, które już wprowadziliśmy: O, A, I, E, T, M, D, Y, L, K, R, S, U, B, N, G, W. Ćwiczcie w domu umiejętność czytania wykorzystując czytanki zamieszczone we wszystkich książkach (części 1, 2 i 3) z kartami pracy, doskonalcie pisownię poprzez pisanie własnego imienia i krótkich, a czasami dłuższych wyrazów. Piszcie najpierw drukowanymi, a później spróbujcie pisanymi literami – WIERZĘ, ŻE DACIE RADĘ 🙂

Przebieg dzisiejszych zajęć w „domowym przedszkolu”:

  1. Rozwiązanie zagadki.
    Jest z nami w każdej porze roku.
    Codziennie wschodzi i zachodzi.
    Ogrzewa rośliny i ludzi,
    lecz jego nadmiar szkodzi. (słońce)
  2. „Do czego potrzebne jest słońce?” – burza mózgów.                                                                                                    Spróbujcie razem z dziećmi udzielić odpowiedzi na to pytanie – PAMIĘTAJMY O CHWALENIU 🙂
  3. „Jaki dzień lubisz- słoneczny, czy deszczowy?” – swobodna wypowiedź dziecka.
    Dziecko wypowiada się na temat tego jaki dzień lubi: słoneczny czy deszczowy. Mówi jak czuje się, gdy świeci słońce, a co czuje podczas deszczu. Próbuje odpowiedzieć na pytanie co dobrego i co złego może zrobić słońce. Warto przy okazji zapytać jaki dzień tygodnia dziecko lubi najbardziej i zrobić powtórkę nazw dni tygodnia. Przydać się może piosenka, którą wykorzystujemy w przedszkolu.
  4. „Słońce” – Oglądanie ilustracji i filmu edukacyjnego dla dzieci. Dziecko po obejrzeniu wypowiada się na temat znaczenia słońca w życiu ludzi, zwierząt i roślin.

    Rodzic uzupełnia wiedzę dziecka na temat Słońca. Słońce jest centralną gwiazdą Układu Słonecznego. Życie na Ziemi zależy od ciepła i energii Słońca. Słońce potrzebne jest do wzrostu roślin, które są pożywieniem zwierząt. Słońce wpływa na całą naszą przyrodę. Jest ono rozognioną kulą gazową o średnicy 109 razy przekraczającej średnicę Ziemi. Jest gwiazdą znajdującą się najbliżej nas w odległości 150mln km. Gdyby gepard biegł nieustannie ze swoją maksymalna prędkością, to dotarłby do Słońca w ciągu 150 lat. Promienie słoneczne docierają na Ziemię w ciągu ok. 8 min. Gwiazdy takie jak Słońce świecą od ok 10 do 20 mld lat. Słońce jest bardzo gorące i potężne. Jego powierzchnia ma temperaturę 5500 °C. Czasami występują tzw. rozbłyski słoneczne, czyli nagłe uwalnianie się energii słonecznej. Zjawisko to jest niebezpieczne, ponieważ może uszkodzić satelity lub zniszczyć urządzenia elektryczne. Słońce daje życie, ale trzeba rozsądnie korzystać
    z jego promieni.

  5. „Jakie jest Słońce” – zabawa słowna.
    Dziecko podaje słowa określające Słońce – gorące, rozżarzone, jasne, dalekie, ciepłe, miłe, dobre, groźne, pomocne, świecące.
  6. Zabawa relaksacyjna.
    Dziecko leży na dywanie i słucha muzyki relaksacyjnej. Wyobraża sobie, że jest na plaży, a gorące promienie słońca lekko je ogrzewają. Kiedy muzyka ucichnie, dziecko wstaje i rysuje to co widziało w swojej
    wyobraźni.
  7. „Słońce i deszcz” D. Kossakowskiej – dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica. Można nauczyć się wiersza na pamięć.
    „Słoneczko świeci, świeci, świeci,
    na pola, lasy i dzieci,
    które biegają i skaczą
    i deszczu dziś nie zobaczą.
    Deszcz pada, pada, pada,
    na kwiaty w moim ogrodzie.
    Podlewa trawy zielone,
    bo zieleń jest teraz w modzie.”

Omówienie wiersza.
– Z ilu zwrotek składa się wiersz?
– O czym opowiada pierwsza zwrotka?
– O czym opowiada druga zwrotka?
– Co czujesz, gdy świeci słońce?
– Co czujesz, gdy pada deszcz?

8. Karta pracy str. 36