Temat dnia: „Skąd się bierze deszcz?”

Witajcie Kochani 🙂 Dotarliśmy do ostatniego dnia tygodnia w naszym wirtualnym przedszkolu 🙂 Dziś dowiemy się jak powstaje deszcz, czeka też na Was niespodzianka!

Cały czas pamiętamy o akcji #zostańwdomu

Przebieg zajęć:

  1. Rozwiązanie zagadki.
    Jest potrzebna do picia,
    gotowania i mycia. (woda)
  2. „Jak wędrują krople wody?” – rozmowa na podstawie opowiadania Doroty Kossakowskiej i filmu edukacyjnego.

Krople wody spokojnie pływają w oceanach, morzach, rzekach i jeziorach. Kiedy robi się ciepło, krople rozpoczynają swoją wędrówkę. Mocno grzejące promienie słoneczne powodują, że woda przemienia się
w parę wodną i przedostaje się do atmosfery. Wysoko, połączona para wodna tworzy chmury. na tych chmurach skraplająca się para wodna wędruje nad ziemią. Jest to czas, kiedy krople wody rosną i stają się
coraz cięższe. Aż przychodzi taki moment, gdy krople spadają na ziemię w postaci deszczu. Kiedy jest mróz krople zmieniają się w płatki śniegu. Mogą też zmienić się w grad. Krople wody, które spadną na
ziemie, wsiąkają w nią. Przeciskają się różnymi szczelinami. Jeżeli wody jest dużo, mogą utworzyć się strumienie, które wypłyną na powierzchnię ziemi w postaci źródła. Spływające z gór strumienie tworzą rzekę, która wpada do morza. A kiedy przygrzeje słońce, krople znowu rozpoczną swoją wędrówkę.

3. „Jak wygląda krążenie wody w przyrodzie?” – wypowiedzi dziecka w oparciu o opowiadanie oraz ilustrację. Karta pracy na stronie 43.

4. Nadszedł czas na niespodziankę 🙂 Jest nim eksperyment, który pozwoli Wam sprawdzić jak powstaje deszcz.

Potrzebne Wam będą: słoik, ciepła woda, lód, talerzyk porcelanowy. Zachęcam też do wykonania tła dla całego doświadczenia – jakiegoś krajobrazu.

Przebieg eksperymentu:

  1. Do słoika nalewamy gorącej wody (dla zachowania bezpieczeństwa robi to rodzic) i przykrywamy go talerzykiem, na który wysypujemy kostki lodu (może zrobić to dziecko).
  2. Gorąca woda stworzyła nam parę wodną, która w kontakcie z zimnem zaczęła się skraplać. I tak na ściankach słoika pojawiały się kropelki wody.
  3. Dzięki temu doświadczeniu nie tylko dowiemy się skąd się bierze deszcz, ale i poznamy także trzy stany skupienia wody.