Temat dnia: „Woda w roli głównej”

Dzieńdoberek Wszystkim 🙂

Wczoraj rozmawialiśmy o słońcu, dowiedzieliśmy się dlaczego jest nam tak bardzo potrzebne ale wiemy też, że trzeba z nim uważać, bo może zrobić nam krzywdę.

Dziś „woda w roli głównej” – dlaczego jest tak ważna? Za chwilkę się dowiemy.

Przy okazji przypominam Wam o częstym i dokładnym myciu rąk. Kotki ćwiczyły to w przedszkolu – drodzy Rodzice sprawdźcie, czy Wasze dziecko pamięta 😉

Przebieg dzisiejszych zajęć:

  1. „Słońce świeci – deszcz pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
    Na hasło rodzica „słońce świeci” – dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na hasło „deszcz pada” – stoji nieruchomo trzymając ręce nad głową.
  2. Wprowadzenie do tematu o wodzie.
    Rodzic przygotowuje cztery małe karteczki, zapisuje na każdej jedną cyfrę w kolejności od 1 do 4, a z tyłu na każdej po jednej literze: 1-W, 2-O, 3-D, 4-A. Dziecko układa kartoniki od najmniejszej do największej cyfry. Odwraca je na drugą stronę i odczytuje wyraz „WODA”.
  3. „Do czego potrzebna jest woda?” – swobodne wypowiedzi dziecka.
    Dziecko dochodzi do wniosku, że woda potrzebna jest do życia zarówno roślinom, zwierzętom oraz ludziom. Zwracamy uwagę na potrzebę oszczędzania wody.
  4. „Czego potrzebują rośliny do życia?” Tutaj przyda się poniższa plansza demonstracyjna. Pamiętacie nasze doświadczenie z fasolą? Spróbujcie zrobić kolejne, np. z użyciem nasion kwiatów lub warzyw. Sprawdźcie, czy nasionka bez słońca, wody czy ziemi wykiełkują. Takie doświadczenie pozwoli zauważyć, że rośliny do życia potrzebują wszystkich czterech elementów, żadnego z nich nie może zabraknąć.
  5. „Jak możemy zmierzyć objętość wody?” – zabawa badawcza.
    Rodzic przygotowuje naczynia o różnej objętości: litrowa butelka, półlitrowa butelka, litrowy słoik, szklanka. – – – Wodę z litrowej butelki przelewa do szklanek – dziecko liczy ile szklanek napełniono wodą z litrowej butelki.
    – Wodę z dwóch szklanek przelewa do butelki litrowej, a z kolejnych dwóch szklanek do butelki półlitrowej – dziecko porównuje zawartość obu butelek.
    – Wodę z butelki półlitrowej przelewa do drugiej butelki litrowej – dziecko porównuje zawartość obu butelek.
    – Jedna butelka półlitrowa stoi, a druga leży na stole – dziecko obserwuje je i ocenia, czy w butelkach jest tyle samo wody, czy w którejś z nich jest więcej lub mniej wody. Stwierdza, że położenie butelek nie zmienia objętości wody.
    – Rodzic wlewa cztery szklanki wody do butelki litrowej i cztery szklanki wody do słoika litrowego – dziecko porównuje zawartość obu naczyń.
  6. „Co dzieje się, gdy odlewam i dolewam wodę?” – zabawa badawcza.
    – Z litrowej butelki napełnionej wodą rodzic odlewa jedną szklankę. Zaznacza flamastrem ile wody zostało.
    – Odlewa z butelki kolejną szklankę i zaznacza flamastrem ilość wody – dziecko widzi, że wody ubywa.
    – Dwie szklanki wody wlewa do drugiej butelki litrowej, zaznacza flamastrem miejsce do którego sięga woda. Dziecko porównuje ilość wody w obu butelkach. Stwierdza, że kiedy odlewamy wodę, wówczas ubywa jej. Przy dolewaniu wody, przybywa jej.
  7. Skoczna zabawa dla całej rodziny: „Morze – plaża”.
    Uczestnicy stają wzdłuż  linii na podłodze (mogą stać na brzegu dywanu). Następnie ustawiają się twarzą do osoby, która będzie wydawać komendy. Wszyscy stojąc, np. na dywanie znajdują się na plaży. Osoba podaje hasła: „plaża”, „morze”. „Morze” – przeskakują linie lub skaczą do przodu zeskakując z dywanu. „Plaża” – wracamy do tyłu. Osoba podaje hasła w różnej kolejności. Uczestnik, który się pomyli wykonuje 2 przysiady.
  8. Karta pracy str. 42.