Temat dnia: Zwierzęta i ich dzieci

Witam Was w przed ostatni dzień naszego tygodnia. Przypomnijmy sobie,o czym w tym tygodniu rozmawiamy? Tak, o zwierzętach na wsi. Proszę, abyście zaśpiewali naszą piosenkę

Dziś będziemy mówić o zwierzętach wiejskich i ich dzieciach. Zamieszczam tutaj plansze związane z tematem. Proszę, aby dzieci po kolei wskazywały na zwierzątko i mówiło – nazwę mamy i jego dziecka. Rodzic pomaga, jeśli zajdzie taka konieczność.

Odpowiedzi, według wzoru: rodzic – dziecko:

  • Pies – szczeniaki
  • Królik – króliczki
  • Kot – kociątka
  • Koza – koźlątko
  • Koń – źrebaczek
  • Krowa – cielaczek
  • Owca – jagniątka
  • Świnia – prosiaczek.

1. Kotek lubi mleko – gimnastyka buzi i języka.

Rodzic daje dziecku lusterko. Dziecko robi miny – smutnego kota, głodnego, wystraszonego kota, zmęczonego i wesołego kotka.

Rodzic zachęca dziecko do gimnastyki języka:

  • Głodny kotek szuka mleka – poruszanie językiem w górę, w dół oraz w prawo i lewo
  • Spragniony kotek pije mleko – szybkie dotykania językiem, na przemian, dolnej i górnej wargi
  • Najedzony kotek oblizuje się – wolne oblizywanie warg.

2. Jak się bawił kotek? – zabawa ćwicząca zmysł równowagi.

Rodzic rozkłada na dywanie sznurek, imitujący poplątaną włóczkę. Dziecko stara się iść obok sznurka, tak jak jest rozwinięty. Na koniec zabawy może pozwijać ładnie sznurek.

3. Proszę o obejrzenie krótkiego filmiku na temat zwierząt i ich dzieci.

4. Na wiejskim podwórku – słuchanie fragmentu wiersza Stanisława Karaszewskiego.

Na podwórku dumne matki prowadziły swoje dziatki: Krowa – łaciate cielątko, koza – rogate koźlątko, owca – kudłate jagniątko, świnka – różowe prosiątko, kurka – pierzaste kurczątko, gąska – puchate gąsiątko, kaczka – płetwiaste kaczątko, każda prowadzi swoje dzieciątko!

Rodzic zadaje pytania dziecku:

  • Jak nazywa się dziecko krowy?
  • Jak nazywa się dziecko kozy?
  • Jak nazywa się dziecko owcy?
  • Jak nazywa się dziecko świnki?
  • Jak nazywa się dziecko kurki?
  • Jak nazywa się dziecko gąski?
  • Jak nazywa się dziecko kaczki?

5. Jak zwierzęta śpiewały? – improwizacje melodyczne.

Proszę o obejrzenie filmiku przed rozpoczęciem zabawy.

Rodzic, podaje dziecku sylabę: ko – . Dziecko mówi jakie zwierzę tak śpiewa i następnie musi dokończyć śpiewanie. Rodzic pomaga, jeśli dziecko ma problem. Sylaby potrzebne do zabawy: ko-, be-, me-, mu-, gul-, kwa-, gę-.

6. Miała baba koguta – zabawa rytmiczna w oparciu o popularną piosenkę.

Proszę, aby na początku dzieci wysłuchały piosenki około 2 razy – kto chce, może śpiewać 😊 Następnie dziecko rytmizuje z rodzicem tekst wysłuchanej piosenki poprzez wyklaskiwanie: Mia-ła  ba-ba ko-gu-ta, ko-gu-ta, ko-gu-ta….itd.

Tekst piosenki:

Miała baba koguta, koguta, koguta,

wsadziła go do buta, do buta, hej!

Mój miły kogucie, kogucie!

czy ci dobrze w tym bucie, w tym bucie,

w tym bucie, w tym bucie, siedź!

Miała baba indora, indora, indora,

wsadziła go do wora, do wora, siedź!…

Miała baba prosiaka, prosiaka,

wsadziła go do saka, do saka, siedź!..

7. Rodzice i ich dzieci – nazywanie mieszkańców zagrody wiejskiej – rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. Karta pracy na stronie 43.

8. Myślimy i tworzymy rymy – nabywanie umiejętności tworzenia rytmów do podanych wyrazów.

Rodzic mówi dziecku wyraz: krowa, a dziecko próbuje odszukać rymujący się wyraz. Rodzic naprowadza dziecko.

  1. Krowa – mowa
  2. Zagroda – woda
  3. Konik – balonik
  4. Kura – dziura
  5. Baranek – dzbanek
  6. Kotek – płotek.

9. Proszę o rozwiązanie poniższych kart pracy.

W pierwszym zadaniu dzieci łączą na ekranie, a w drugim mówią,jakich elementów brakuje.

  Proszę o połączenie dziecka z mamą. Dzieci podczas łączenia nazywają dziecko i mamę.

Dzieci w tym zadaniu wskazują, które dziecko jest od danej mamy.

10. Można powtórzyć zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych ze wczoraj – znajduje się w punkcie 3.

11. Mowa zwierząt – ćwiczenia ortofoniczne.

Rodzic kolejno mówi fragment, który dzieci powtarzają, jak echo.

,,Po podwórku chodzi zwierz, jak on mówi, to my też:

  • krowa – muu (dzieci powtarzają: muu)
  • koza – mee ( dzieci powtarzają: mee)
  • indyk – gul ( dzieci powtarzają: gul)
  • gąska – gę ( dzieci powtarzają: gę)
  • świnka – kwi ( dzieci powtarzają: kwi)
  • kaczka – kwa ( dzieci powtarzają: kwa)
  • owca – bee ( dzieci powtarzają: bee)
  • burek – hau, hau, cicho tam ( dzieci powtarzają: hau, hau, cicho tam).”

ŻYCZĘ MIŁEGO I SPOKOJNEGO DNIA!!!