Temat ,,Gdzie jest wiosna?”

Witam Was Tygryski oraz Rodzice.

Dziś przygotowałam do was opowiadanie mówiące jak pojawia się WIOSNA,

ale uwaga potem będą pytania więc słuchajcie uważnie :).

 

1.„Wizyta Pani Wiosny” – przeczytanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Zima chyba już długo nie będzie królować. Dzisiaj z rana zjawił się długo oczekiwany gość. Pani Wiosna postanowiła zająć miejsce swojej siostry Zimy. Najpierw odwiedziła śniegowego bałwanka. Dotknęła go delikatnie i coś szepnęła mu do ucha. Bałwanek zasmucił się i zaczął się
topić.
– nie smuć się bałwanku – powiedziała Wiosna – popłyniesz razem z krą
lodową tam, gdzie jest mróz i śnieg.
Pomachała mu na pożegnanie i poszła szukać kwiatów. Pierwsze wychyliły się ze śniegu przebiśniegi.

– Wstawać śpiochy – powiedziała Wiosna – wszyscy już na was czekają.
Przebiśniegi nieśmiało podniosły swoje główki i spojrzały w stronę słońca. Rosnąca nieopodal wierzba z niecierpliwością czekała na odwiedziny Wiosny. Dotyk Wiosny sprawił, że na wierzbie pojawiły się małe,
szare kuleczki.
– Czas rozkwitnąć – pomyślała wierzba. Wszyscy czekają na moje bazie.
A Wiosna poszła dalej. na jasnym niebie pojawiły się piękne bociany.
Wróciły do swoich gniazd z dalekiej podróży. Chyba mogę iść dalej
– pomyślała wiosna. Inne kwiaty i zwierzęta też na mnie czekają.

Rozmowa na podstawie opowiadania.
– Czyje miejsce zajęła Pani Wiosna?
– Kogo najpierw odwiedziła Pani Wiosna?
– Co stało się z bałwankiem gdy Wiosna go dotknęła?
– Dokąd popłynął bałwanek?
– Jakie kwiaty obudziła Wiosna?
– Co pojawiło się na wierzbie gdy dotknęła ją Wiosna?
– Jakie ptaki powitała Wiosna?

2.„Jaka jest wiosna?” – zabawa słowna.
Pytamy się dziecko jak według niego wygląda wiosna, (podpowiedzi: ciepła, radosna, rozśpiewana,
przyjazna, barwna, słoneczna, zielona, świeża, pachnąca, energiczna, budząca nas do życia, upragniona, wyczekana).

 

3.„Jak wygląda wiosna?” – wypowiedzi dzieci.
Pytamy dziecko jak według niego wygląda wiosenna pogoda: temperatury, opady. Pytamy się co dzieje się wiosną w świecie roślin i zwierząt.

 

4.„Wiosenny deszcz” –  demonstrowanie opowiadania poprzez użycie różnych przedmiotów oraz przez ruch.

Czytanie tekstu wraz z wytłumaczeniem dziecku co należy zrobić.

Potrzebne będzie : folia i kartki papieru

W słoneczny wiosenny dzień Hania wybrała się na spacer do parku. Idąc parkową alejką widziała poruszające się na wietrze listki – tupanie, pocieranie dłonią o dłoń

Na gałęziach drzew siedziały ptaki i prowadziły poranne rozmowy naśladowanie głosu ptaków – ćwir, ćwir, pi, pi, kra, kra.

Słońce grzało swoimi gorącymi promykami drzewa gorącymi promykami drzewa, ptaki i ludzi – delikatne i wolne uderzanie dłońmi o uda.

Na trawie pod dębem bawiły się dwie wiewiórki. Przerzucały do siebie znalezionego pod drzewem żołędzia – pojedyncze wolne klaskanie w ręce.

A wiatr cicho szumiał, poruszał listkami, przeganiał lekkie chmurki – szeleszczenie folią

Nagle wiatr zaczął mocniej wiać – gwałtowne szelesty folią i kartką papieru

Słońce schowało się za chmurami, a na ziemię zaczęły spadać pojedyncze krople deszczu – wolne uderzenia dłońmi w uda naprzemiennie
Za chwilę pojawiło się więcej kropli, które spadały na ziemię jedna obok drugiej. Połączone krople tworzyły kałuże – szybkie uderzenia w uda naprzemienne
Hania zaczęła szybko biec w stronę domu. Wskakiwała w kałuże, a woda rozpryskiwała się na boki – szybkie tupanie, klaśnięcia w dłonie
Kiedy dotarła do domu jej ubranie i buty były przemoczone. Ciepły wiosenny deszcz nie zaszkodził Hani, a na pewno pomógł wszystkim roślinom.

5. „Zmienna wiosenna pogoda” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dziecko spaceruje. Na hasło „słońce” – podnosi ręce do góry
i zatacza małe kółka. Na hasło „deszcz” – przeskakuje z nogi na nogę.