Temat ,,Księżyc”

Dzień dobry Kotki!

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym co wysoko nad nami, o KOSMOSIE.

Zanim jednak zaczniemy poznamy nową literkę.

1.Otwieramy książkę na str. 10. Rodzic czyta opowiadanie D. Kossakowskiej ,,Klocki Zygmunta”,a dziecko słucha i przygląda się ilustracji w książce s. 10.

Zygmunt ma dziś wspaniały humor. Z samego rana dostał od cioci klocki. Od dawna o takich marzył. Można z nich budować różne rzeczy. Dzisiaj Zygmunt zbudował zamek. Są w nim okna, drzwi, no i najważniejsza rzecz – zegar. Są też trzy wieże, a na najwyższej z nich powiewa flaga. Chłopiec zaplanował, że w jego zamku zamieszkają ufoludki
– Biegus i Drumek. Zygmunt myśli, że ufoludkom spodoba się ich nowy dom. Teraz mieszkają w pudełku razem z innymi zabawkami i chyba już czas, aby miały własny zamek.

Rozmowa na temat opowiadania.
– Jaki prezent dostał Zygmunt od cioci?
– co zbudował Zygmunt?
– Jak wygląda zamek Zygmunta?
– Kto zamieszka w zamku zbudowanym przez Zygmunta?
– Gdzie teraz mieszkają Biegus i Drumek?

  • Teraz dziecko niech zajmie się wyszukiwaniem na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „z”.
  • Na samej górze strony 2 został wyeksponowany wyraz „zamek” oraz obrazek przedstawiający zamek. Zadaniem dziecka jest podzielenie słowa „zamek” na sylaby oraz na głoski (warto policzyć ilość sylab i głosek).
  • Teraz razem z dzieckiem spróbujcie ustalić czy „z” to samogłoska, czy spółgłoska. Gdy już ustalicie, że „z” to spółgłoska to przygotujcie sobie 3 klocki w kolorze niebieskim i 2 w kolorze czerwonym. (Klocki może zastąpić cokolwiek innego w tych kolorach, np. kredki lub nakrętki po napojach). Zadaniem dziecka jest zbudowanie modelu wyrazu „zamek” z podziałem na samogłoski (kolor czerwony) i spółgłoski (kolor niebieski). Dziecko może również policzyć ilość samogłosek i spółgłosek.

  • Kolejna zabawa polega na podawaniu wyrazów z głoską „Z” w nagłosie (zebra, zupa, zapałki) I śródgłosie (wazon, koza, lizaki).
  • Teraz drogi Rodzicu zademonstruj dziecku małą i wielką literę „Z, z”, pisana i drukowaną (strona nr 2, lewy górny róg). Zwróć uwagę na na kierunek pisania. Omów miejsce zapisu litery „z” małej i wielkiej w liniaturze.
  • Zróbcie kilka ćwiczeń w pisaniu litery Z,z palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika. Dziecko może z użyciem plasteliny lub kawałka włóczki wylepić lub spróbować ułożyć kształt litery Z,z.
  • Teraz pozostają do wykonania zadnia w kartach pracy na str. 11, 12, 13.
    Na koniec ćwiczenia w czytaniu na str. 10, tekst pod ilustracją.

2. Zagadka słowna.

Jest on ozdobą nocnego nieba,
Więc, gdy się ściemnia szukać go trzeba.
Czasem okrągły jest, czasem znika,
                    To znów przybiera kształt rogalika.    (księżyc)

 

3. „Jak wygląda powierzchnia Księżyca?” – swobodne wypowiedzi dziecka.
Dziecko wypowiada się na temat wyglądu Księżyca na podstawie oglądanych obrazków oraz posiadanej wiedzy.

Księżyc to jedyny, naturalny satelita Ziemi. Odbija światło słoneczne co daje nam złudzenie że świeci własnym światłem. Księżyc to jedyne ciało niebieskie, do którego podróżowali i na którym wylądowali ludzie.

4. Fazy księżyca – księżyc wykazuje osiem faz w tym cztery podstawowe. Wynikają one ze zmiany jego położenia względem Słońca i Ziemi, wskutek czego obserwujemy różną część półkuli Księżyca oświetlonej przez Słońce.

Zapraszam Was do zobaczenie filmu edukacyjnego na temat fazy księżyca.

5. Poniżej znajduje się zdjęcie  pierwszego człowieka który wylądował na Księżycu – Neil Armstrong. A dostał się na księżyc za pomocą rakiety Apollo 11 w 1969 roku.

Jak myślicie co on ma na sobie ubrane ? To skafander kosmiczny. 

 6.„Jak zrobić farbę mydlaną?” – zabawa dydaktyczna.
Do wykonania farby mydlanej potrzebne jest mydło i woda. Mydło należy zetrzeć na tarce o dużych oczkach,
dodać pół litra ciepłej wody i całość zblendować. Do masy mydlanej dodajemy barwnik spożywczy lub farbę plakatową. Dziecko używając farby mydlanej malują palcami rąk księżycowy krajobraz.