Temat ,,Poznajemy prace aktora”

Witajcie kochani

Dziś zaczynamy tematykę ,,Zabawy w teatr”.

Dowiecie się co to jest za miejsce teatr, choć wszyscy już zapewne wiecie ponieważ byliśmy na wycieczce w Teatrze. 

„Teatr” – przeczytanie dziecku wiersz B. Koronkiewicz.
Jest takie miejsce zaczarowane, gdzie bajka z życiem się miesza.
To, co tam widzisz czasem Cię smuci, a innym razem rozśmiesza.
Na scenie grają piękni aktorzy albo też lalki jak żywe.
Wszystkie historie bardzo przeżywasz i wierzysz, że są prawdziwe.
Przepiękne stroje i dekoracje zachwyt wzbudzają niemały,
Siedzisz w fotelu i zapominasz na chwilę o świecie całym.
Kupując bilet znasz swoje miejsce – ma numer w konkretnym rzędzie.
Oglądasz spektakl w ciszy, skupieniu i czekasz, co dalej będzie.
Kurtyna wznosi się na początku, opada po każdym akcie,
A spacerować można, rozmawiać – w przerwie, to znaczy w antrakcie.
By przedstawienie było ciekawe, żeby się nam podobało,
By każdy szczegół współgrał z całością, pracuje ludzi niemało.
Dla nich na koniec w podziękowaniu publiczność braw nie żałuje,
Za reżyserię, grę, dekorację, wszystkim artystom dziękuje.
Jest takie miejsce piękne i ważne, bo do przemyśleń nas zmusza,
To teatr. Teatr na tym polega, że uczy, bawi i wzrusza.

„Co robi aktor” – swobodne wypowiedzi dziecka.

Wyjaśnienie znaczenia słów.
Aktor to osoba grająca rolę w teatrze lub filmie.
Spektakl to sztuka teatralna odegrana przez aktorów przed zgromadzoną
publicznością.

Kostium to strój aktora, który wyróżnia graną przez niego postać.
Kulisy to miejsce znajdujące się za sceną, w którym aktorzy przygotowują
się do występu.
Rekwizyty to przedmioty wykorzystywane w przedstawieniu teatralnym.
Scena to miejsce w teatrze przeznaczone do wystawiania sztuk teatralnych.
Pantomima to rodzaj przedstawienia, w którym aktor (mim) nie używa
głosu, lecz odgrywa swoją rolę używając ruchu i gestów.
Antrakt to przerwa między aktami przedstawienia teatralnego.

Rozwiązywanie zagadek.

W lesie zbieram kwiatki,
wilka się nie boję.
Zrobię kilka skoków
i przed domkiem babci stoję. (Czerwony Kapturek)

Jesteśmy różowe,
po cztery nóżki mamy.
I wspaniały domek
przez jedną z nas zbudowany. (Trzy świnki)

Jestem chłopcem z drewna,
wszyscy mnie tu znają.
Gdy zaczynam kłamać,
na mój nos spoglądają. (Pinokio)

„Jaką bajkę lubisz najbardziej?” – wypowiedzi dziecka.
Dziecko podaje tytuł bajki, którą lubi najbardziej i uzasadniają swój wybór.

Książka, s. 34, 35,36.

Wyprawka, s. 32 .
Powycinaj elementy i umieść je na patyczkach. Przygotujcie wspólnie przedstawienie o Czerwonym Kapturku.

DLA CHĘTNYCH

karta parcy